Začít spolu

Program Začít spolu (Step by step) funguje v České republice od roku 1994 jako metodický přístup k předškolnímu vzdělávání. Program je zaštítěn mezinárodní asociací ISSA (International Step by Step Association) a je akreditován MŠMT ČR. Jeho cílem bylo přinést do českých (nejen) mateřských škol systematický, ověřený způsob práce, který podporuje rozvoj samostatnosti, tvořivosti a osobní odpovědnosti dítěte již od raného věku.

Hlavní principy programu Začít spolu:

  1. Dítě je aktivním účastníkem učení – pedagogové respektují zájmy a potřeby dětí a podporují jejich vlastní iniciativu při objevování světa.
  2. Učení probíhá v přirozeném prostředí třídy – děti se učí skrze hru, praktické činnosti, řešení problémů a spolupráci s ostatními.
  3. Individuální přístup k dítěti – každý má možnost rozvíjet svůj potenciál vlastním tempem, včetně dětí, které potřebují více podpory či přípravu na školu.
  4. Rozvoj sociálních a emocionálních kompetencí – děti se učí komunikovat, spolupracovat, respektovat druhé a řešit konflikty konstruktivně.
  5. Propojení s realitou a praktickým životem – program klade důraz na zkušenosti, experimentování a praktické činnosti, které dítěti dávají smysl a přenáší je do běžného života.
  6. Spolupráce s rodiči a komunitou – rodiče jsou partnerem vzdělávání, mají možnost být součástí aktivit a podílet se na podpoře rozvoje dítěte.

 

Jak se děti vzdělávají v programu Začít spolu:

  • Děti mají přístup k různorodým a funkčně vybaveným pracovním koutkům (centrům aktivit), které podporují zkoumání, tvořivost a praktické dovednosti.
  • Paní učitelky sledují individuální zájmy dítěte a motivují ho k aktivnímu objevování, otázkám a řešení problémů.
  • Vzdělávání je propojené napříč oblastmi – děti mohou současně rozvíjet jemnou motoriku, logické myšlení, jazykové dovednosti i sociální kompetence.
  • Velký důraz je kladen na reflexi a sdílení zážitků, děti se učí vyjadřovat, hodnotit vlastní činnost a učit se od ostatních.
  • Program využívá aktivní metody učení, které nahrazují pasivní přijímání informací – děti se učí prožitkem, hrou, experimentem a spoluprací.

Díky těmto principům se děti v mateřské škole připravují na život a další vzdělávání způsobem, který respektuje jejich individuální tempo, zájmy a osobnostní rozvoj. Program Začít spolu tak představuje moderní, prověřený a žádaný standard předškolního vzdělávání.

Pro více informací o průběhu dne v MŠ v Začít spolu  najdete zde:
Jak to chodí ve třídě s programem Začít spolu

Centra aktivit

V programu hraje zásadní roli vytvoření podnětného prostředí, především prostřednictvím center aktivit. Jsou to pracovní koutky, ve kterých děti pracují ať už samostatně, ale především ve dvojicích nebo malých skupinách, což vede přirozeně k rozvoji spolupráce. Děti si samy vybírají, ve kterém centru chtějí pracovat, a tím získávají možnost volby. Současně se učí zodpovědnosti za své rozhodnutí – setrváním u zvolené činnosti, dokončením práce a uklizením pomůcek.

 

ATELIÉR
tvoříme, malujeme, kreslíme, modelujeme, stříháme, lepíme, pracujeme s netradičními materiály
“zaměstnáváme svou kreativitu”

 

DOMÁCNOST
krájíme, mícháme, mažeme, vykrajujeme, pečeme, vaříme, ochutnáváme, uklízíme, umýváme, zaléváme
“zaměstnáváme smysl pro praktično”

 

DÍLNA
řežeme, smirkujeme, zatloukáme hřebíky, šroubujeme, pilujeme, vrtáme, vyrábíme ze dřeva a dalších materiálů
“rozvíjíme technické myšlení“

 

MANIPULAČNÍ A STOLNÍ HRY
manipulujeme s předměty, skládáme, vyrábíme, hrajeme deskové hry
“zaměstnáváme své prstíky“

 

VODA A PÍSEK
hněteme, tvarujeme, zkoušíme, vyhrabáváme, zahrabáváme, přeléváme, přesypáváme, hledáme
“zaměstnáváme hmatový a prostorový smysl”

 

POKUSY A OBJEVY
pozorujeme, bádáme, přemýšlíme, vytváříme předpoklady, měříme, vážíme, zjišťujeme, formulujeme závěry
“zaměstnáváme svou zvídavost”

 

KNIHY A PÍSMENA
hrajeme si s abecedou, počítáme, třídíme a přiřazujeme, vyhledáváme
“zaměstnáváme své myšlení”

 

KOSTKY
sestavujeme, stavíme, konstruujeme, přemisťujeme, budujeme, navrhujeme
“zaměstnáváme konstruktivní myšlení“

 

POHYB
cvičíme, běháme, skáčeme, plazíme se, zdoláváme překážky, hrajeme pohybové hry
“zaměstnáváme pohybový aparát“

 

 

HUDBA
hrajeme na nástroje, zpíváme, tancujeme, nasloucháme, rytmizujeme
“zaměstnáváme uměleckého ducha”

 

DRAMATIKA
napodobujeme, prožíváme, vyprávíme, maskujeme se, hrajeme divadlo, vodíme loutky
“zaměstnáváme sociální cítění”